ADHD
(Overgenomen uit map Leerzorg: "Eerste hulp bij leerstoornissen en problemen bij het leren". Gratis te downloaden op www.letop.be)
Deze leerlingen kunnen opvallen door…
Mogelijk zwakke kanten:
aandachtstekort
- verstrooidheidfouten, onvoldoende aandacht voor details
- moeite om aandacht bij taken of spel te houden
- niet lijken te luisteren
- aanwijzingen niet opvolgen
- er niet in slagen werk af te maken of verplichtingen na te komen
- moeite met het organiseren van taken en activiteiten
- vermijden van taken die een langdurige geestelijke inspanning vereisen
- afgeleid worden door allerlei onbelangrijke dingen
- vaak dingen kwijtraken
- vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden
- onrustig bewegen met handen en voeten, wiebelen
- opstaan of rondlopen wanneer dat niet past
- moeilijk rustig spelen of zich bezig houden met ontspannende activiteiten
- vaak ‘in de weer’ of ‘draaft maar door’
- aan één stuk door praten
- antwoorden voordat de vragen afgemaakt zijn
- moeite om op zijn/haar beurt te wachten
- bezigheden van anderen verstoren, zich opdringen
- zich in gevaarlijke situaties storten
- onvoldoende kennis opbouwen (vooral gevolgen voor Frans en wiskunde)
Mogelijk sterke kanten:
gedreven en enthousiast
- kunnen zich ‘volledig op iets storten’
- kunnen ‘er echt voor gaan’
- creatief
- vaak echte spraakwatervallen
- spreken ‘met heel hun lichaam’
- niet verlegen
- durven in een nieuwe situatie zonder aarzelen anderen aanspreken
- veel fysieke kracht
- niet snel moe bij sport en spel
- snel werktempo
- snel van activiteit wisselen
Wat moet je vooral doen en wat niet?
Do's
accepteren
- Moedig de leerling aan als hij/zij het goed doet.
- Toon dat je het positieve ook opmerkt.
- Geef korte en duidelijke instructies.
- Geef niet teveel, maar duidelijke regels.
- Maak oogcontact en geef directe feedback.
- Werk met beloningskaarten.
- Geef één opdracht tegelijk.
- Schrijf agenda of rooster met werkplanning/ activiteiten op bord.
- Voorzie activiteiten voor dode momenten.
- Beperk de hoeveelheid prikkels. Alleen strikt nodige materiaal op bank, bijvoorbeeld: ‘bij taalvakken geen passer en geodriehoek op de bank’.
- Maak een duidelijk bordschema.
- Sta af en toe activiteit toe: even rondje lopen, iets wegbrengen.
- Structureer de leerstof en het leergedrag.
- Leer kernwoorden markeren. Vat de hoofdzaken samen.
- Laat de leerling een oorbeschermer dragen bij toetsen en taken.
- Laat de leerling gebruik maken van het klasmateriaal (passer, atlas …) als hij/zij weer iets vergeten is (met meerdere leerlingen hetzelfde materiaal gebruiken nodigt uit tot spelen en praten).
- Voorzie een perforator en een nietjesmachine in de klas, zodat losse bladeren dadelijk kunnen geordend worden.
Dont's
begeleiding en aanpak
- Steeds dezelfde/gelijkaardige opdrachten geven (dit wordt voor deze leerlingen heel snel saai).
- Onverwachte activiteiten.
- Complexe opdrachten.
- Het ene moment dingen toestaan en het andere weer niet.
- Uitgestelde straffen geven (de leerling ziet het verband niet met zijn/ haar gedrag).
- Schrijfstraffen geven (hij/zij werkt eindeloos aan een schrijftaak).
- Zware sancties als de leerling weer eens iets vergeten is.
- Boos worden. Wel: uitleg over gewenst gedrag.
- Teksten met onoverzichtelijke lay-out.
- Cursussen op veel losse bladen en in verschillende mappen.