ASS
(Overgenomen uit map Leerzorg: "Eerste hulp bij leerstoornissen en problemen bij het leren". Gratis te downloaden op www.letop.be)
Deze leerlingen kunnen opvallen door…
Mogelijk zwakke kanten:
Taal en communicatie
- figuurlijke taal letterlijk nemen
- geen, weinig, of net té opdringerig oogcontact
- kunnen moeilijk adequaat contact onderhouden met leeftijdgenoten in ongestructureerde situaties als speeltijd
- verstaan non-verbale signalen en lichaamstaal onvoldoende
- abstracte termen en regeltoepassing in wiskunde of talen
- hoofd- en bijzaken onderscheiden
- onthouden moeilijker wat hen niet interesseert
- weerstand tegen repetitieve opdrachten
- kunnen moeilijk kiezen
- moeite om rekening te houden met de groep
- zelf moeilijk een ‘stappenplan’ bedenken of stappenplannen maken die (te) veel tijd en energie kosten
- zwakke visueel-ruimtelijke structuur
- traag en onhandig
- snel zintuiglijk overprikkeld, zich dan volledig kunnen afsluiten
- overgevoelig voor geluiden
- zelf storend geluid produceren in stresssituaties
- traag werktempo
- moeilijkheden met overgangen en veranderingen
- last van onvoorziene en ongeplande situaties
Mogelijk sterke kanten:
Taal en communicatie
- goed in woordspelletjes
- vaak geestig en onderhoudend
- uitzonderlijk geheugen voor feitjes, details, cijfers, data, namen, …
- volgen graag regels, houden van afspraken
- lezen graag fantasierijke verhalen
- denken rechtlijning
- goed in gebruiken van visuele communicatie als beeldtaal, op maat gedetailleerde agenda’s, stappenplannen, …
- denken rechtlijning
- onthouden gemakkelijk zinnen en moeilijke woorden, zelfs na één keer horen
- gemakkelijk nieuwe woorden leren, ook in vreemde talen
- sterk geheugen voor details
- interesse voor logische onderwerpen en computers
- sterk georiënteerd op eigen interessegebieden, daarin uitzonderlijk presteren
- bijzonder talent in muziek (absoluut gehoor) of tekenen (drie-dimensionele voorstelling en sterke detailwaarneming)
- sterk geheugen voor details
- erg loyaal
- sterk rechtvaardigheidsgevoel
- grote psychologische woordenschat
Wat moet je vooral doen en wat niet?
Do's
Voor de communicatie
- trek eerst aandacht.
- laat afwerken waarmee hij of zij bezig.
- zorg dat het kind je kan zien .
- spreek het kind persoonlijk aan als een klassikale of groepsinstructie niet door hem of haar opgevolgd wordt.
- gebruik weinig woorden, korte zinnen.
- geef eenduidige opdrachten.
- vul figuurlijk taalgebruik aan met de letterlijke betekenis. ‘Was je handen in het toilet, dus aan de wastafel bij de toiletten. ‘
- gebruik concrete taal, dus taal waarbij je een beeld kunt zien.
- vertraag je communicatiesnelheid.
- geef bedenktijd; indien ze na een tijdje niet reageren, herhaal dan letterlijk je boodschap.
- gebruik visuele hulpmiddelen zoals pictogrammen, tekeningen, dagplanning, weekschema,…
- gebruik stappenplannen en checklijsten voor complexe taken die weerkeren.
- spreek concreet af hoe het kind om hulp vraagt, bijvoorbeeld vinger opsteken, kaart met ‘help’ opsteken, …
- organiseer individueel werk tijdens groepswerk
- ('working apart together'-systeem) en/of duidelijke (liefst gevisualiseerde) rolverdeling.
- geef eigen hoekje voor materiaal.
- plaats in de klas van waaruit overzicht mogelijk is of met weinig prikkels.
- stel een buddy of een vriendgroep aan.
- bied een afkoelplekje.
- duid persoon aan die de leerling kan aanspreken bij conflicten.
- structureer de speeltijd
Vakken die problemen kunnen geven:
Talen: opdrachten niet verstaan, moeite met spraakkunst
Rekenen/wiskunde: moeite met nieuwe leerstof en algoritmen
Plastische en lich. opvoeding, muziek: weinig verbeelding, nood aan extra structuur
Examens en toetsen: blokkeren, de helft niet oplossen, psychosomatische klachten