ASS

(Overgenomen uit map Leerzorg: "Eerste hulp bij leerstoornissen en problemen bij het leren". Gratis te downloaden op www.letop.be)

Deze leerlingen kunnen opvallen door…

Mogelijk zwakke kanten:

Taal en communicatie

  • figuurlijke taal letterlijk nemen
  • geen, weinig, of net té opdringerig oogcontact
  • kunnen moeilijk adequaat contact onderhouden met leeftijdgenoten in ongestructureerde situaties als speeltijd
  • verstaan non-verbale signalen en lichaamstaal onvoldoende
Leerstofverwerking

  • abstracte termen en regeltoepassing in wiskunde of talen
  • hoofd- en bijzaken onderscheiden
  • onthouden moeilijker wat hen niet interesseert
  • weerstand tegen repetitieve opdrachten
Groepswerk en keuzeactiviteiten

  • kunnen moeilijk kiezen
  • moeite om rekening te houden met de groep
Organisatie en handigheid

  • zelf moeilijk een ‘stappenplan’ bedenken of stappenplannen maken die (te) veel tijd en energie kosten
  • zwakke visueel-ruimtelijke structuur
  • traag en onhandig
Aandacht en concentratie

  • snel zintuiglijk overprikkeld, zich dan volledig kunnen afsluiten
  • overgevoelig voor geluiden
  • zelf storend geluid produceren in stresssituaties
  • traag werktempo
Aanpassingsvermogen en flexibiliteit

  • moeilijkheden met overgangen en veranderingen
  • last van onvoorziene en ongeplande situaties

Mogelijk sterke kanten:

Taal en communicatie

  • goed in woordspelletjes
  • vaak geestig en onderhoudend
  • uitzonderlijk geheugen voor feitjes, details, cijfers, data, namen, …
  • volgen graag regels, houden van afspraken
  • lezen graag fantasierijke verhalen
  • denken rechtlijning
  • goed in gebruiken van visuele communicatie als beeldtaal, op maat gedetailleerde agenda’s, stappenplannen, …
Leerstofverwerking

  • denken rechtlijning
  • onthouden gemakkelijk zinnen en moeilijke woorden, zelfs na één keer horen
  • gemakkelijk nieuwe woorden leren, ook in vreemde talen
  • sterk geheugen voor details
  • interesse voor logische onderwerpen en computers
Piekvaardigheden

  • sterk georiënteerd op eigen interessegebieden, daarin uitzonderlijk presteren
  • bijzonder talent in muziek (absoluut gehoor) of tekenen (drie-dimensionele voorstelling en sterke detailwaarneming)
Sociaal-emotioneel

  • sterk geheugen voor details
  • erg loyaal
  • sterk rechtvaardigheidsgevoel
  • grote psychologische woordenschat

Wat moet je vooral doen en wat niet?

Do's

Voor de communicatie

  • trek eerst aandacht.
  • laat afwerken waarmee hij of zij bezig.
  • zorg dat het kind je kan zien .
  • spreek het kind persoonlijk aan als een klassikale of groepsinstructie niet door hem of haar opgevolgd wordt.
Talige communicatie

  • gebruik weinig woorden, korte zinnen.
  • geef eenduidige opdrachten.
  • vul figuurlijk taalgebruik aan met de letterlijke betekenis. ‘Was je handen in het toilet, dus aan de wastafel bij de toiletten. ‘
  • gebruik concrete taal, dus taal waarbij je een beeld kunt zien.
  • vertraag je communicatiesnelheid.
  • geef bedenktijd; indien ze na een tijdje niet reageren, herhaal dan letterlijk je boodschap.
Structuur in communicatie

  • gebruik visuele hulpmiddelen zoals pictogrammen, tekeningen, dagplanning, weekschema,…
  • gebruik stappenplannen en checklijsten voor complexe taken die weerkeren.
  • spreek concreet af hoe het kind om hulp vraagt, bijvoorbeeld vinger opsteken, kaart met ‘help’ opsteken, …
Organisatie van klasactiviteiten

  • organiseer individueel werk tijdens groepswerk
  • ('working apart together'-systeem) en/of duidelijke (liefst gevisualiseerde) rolverdeling.
  • geef eigen hoekje voor materiaal.
  • plaats in de klas van waaruit overzicht mogelijk is of met weinig prikkels.
Sociale activiteiten/omgeving

  • stel een buddy of een vriendgroep aan.
  • bied een afkoelplekje.
  • duid persoon aan die de leerling kan aanspreken bij conflicten.
  • structureer de speeltijd

Vakken die problemen kunnen geven:

Talen: opdrachten niet verstaan, moeite met spraakkunst

Rekenen/wiskunde: moeite met nieuwe leerstof en algoritmen

Plastische en lich. opvoeding, muziek: weinig verbeelding, nood aan extra structuur

Examens en toetsen: blokkeren, de helft niet oplossen, psychosomatische klachten